Hea ja halb suhkur

Mõni soovib, et tema vahepala oleks suhkruga magusaks tehtud. Teine otsib kergemaid, kunstlikult magustatud variante. Kolmas väldib suhkrut, valides tooteid, milles on vähem lisatud suhkrut või mis pole üldse magustatud.

Maitseid on erinevaid

Inimeste soovid suhkru ja muude magusainete suhtes on erinevad. Mis sobib ühele, ei ole hea teisele. Suhkrut aktsepteeritakse paremini maiustamise osana, kuid põhitoiduainetes soovitakse suhkrut vähendada.

Miks on suhkur nii hea?

Inimesel on kaasasündinud kalduvus eelistada magusat. Juba emapiim on magus ning on tähele pandud, et beebidele meeldib suhkruvesi. Magusa söömine põhjustab naudingut. Hea maitsega toidu ja suhkru söömine võimendab ajus naudingut vahendavate ainete nagu dopamiini tegevust. Dopamiin ergutab ja teeb energilisemaks.

Kui magusat süüa näljasena, siis magusaeelistus süveneb. Suhkur annab kiiresti energiat ja keha saab uut jõudu – magus hakkab alateadlikult veelgi rohkem maitsema.

Magusa eelistamine on suuresti õpitud. Paljud premeerivad end maiustustega näiteks tööpäeva lõpuks. Magus toimib sageli ka lohutusena kurbuse ja stressi aegadel.

Kui palju suhkrut on parasjagu?

WHO suhkrutarbimise soovitused annavad lisatud suhkru tarbimise juhiseks maksimaalselt 10% kogu toiduga saadavast energiast. Täiskasvanule tähendab see 40–50 grammi suhkrut päevas ehk umbes 20 suhkrutükki. Suhkrutarbimise soovitus käib lisatud suhkru kohta ning selle hulka ei arvata toiduainetes sisalduvat loomulikku suhkrut.

Liigne suhkrusöömine võib põhjustada hambaauke ja rasvumist. Uurimuste kohaselt võib liigne suhkru tarbimine suurendada ka riski haigestuda teise tüübi diabeeti ja südame isheemiatõppe.

Valio võttis ette suhkrutalgud

Käivitasime suhkru vähendamise programmi, mille eesmärk on vähendada sammhaaval ja samas maitses kompromisse tegemata jogurtite, kohupiimade ja keefiride tootegruppides lisatud suhkrute hulka. Suhkrutalgute tulemusena on aastaks 2020 nimetatud tooterühmades lisatud suhkru kogus tänasest kuni 30% väiksem.

Piimas on naturaalset suhkrut

Piimatoodetes sisalduv suhkur võib olla kahesugune: naturaalne või lisatud. Piimatoodete toorained ehk piim ning marjad ja puuviljad sisaldavad naturaalset suhkrut. Piimas on naturaalset piimasuhkrut ehk laktoosi 100 g kohta umbes 5 g.